TRZY NOWE SERIE MOTOSPORTOWE W MOTOWIZJI!

W 2018 roku fani sportów motorowych będą zadowoleni. Na antenie Motowizji pojawią się relacje z nowych serii, z udziałem polskich zawodników.

Kibice rajdowi będą mogli ekscytować się rywalizacją podczas FIA ERC (European Rally Championship) – Rajdowych Mistrzostw Europy z silną reprezentacją polskich kierowców. Ci, którzy wolą rywalizację na torze będą mogli przyglądać się walce w FIA WTCR – World Touring Car Cup, a jeżeli ktoś preferuje motocykle, to z pewnością zainteresuje go FIM EWC (Endurance World Championship) – Motocyklowe Długodystansowe Mistrzostwa Świata, w których startują dwa polskie zespoły.

FIA ERC to seria rajdowa złożona z 8 rund stanowiących połączenie rajdów zarówno asfaltowych, jak i tych rozgrywanych na luźnej nawierzchni. Załogi będą rywalizować na Azorach, na Cyprze czy pod Rzymem oraz w legendarnych wręcz rajdach takich jak Rajd Polski, Rajd Akropolu czy Rajd Barum. Mistrzostwa Europy stanowią wspaniałą platformę do promocji młodych talentów. „Jeżeli masz talent – pokaż go!” – tak właśnie promuje się ERC.

ERC jest już nazywane „wyjazdowymi mistrzostwami Polski” ze względu na to ile polskich załóg tam startuje. Ostatnie trzy sezony należały do Kajetana Kajetanowicza i jest on jedynym kierowcą, który został rajdowym mistrzem Europy trzy razy pod rząd. Czterokrotny rajdowy mistrz Polski rywalizował w 2017 roku z innymi mistrzami Polski, Grzegorzem Grzybem czy Łukaszem Habajem. Aleks Zawada rywalizował o tytuł młodzieżowego mistrza Europy w kategorii U27 i już zapowiedział, że spróbuje w tym roku ponownie. O tytuł rajdowego mistrza Europy zamierzają powalczyć urzędujący rajdowy mistrz Polski Filip Nivette, oraz znany z rajdowych mistrzostw świata Hubert Ptaszek.

FIA WTCR to najwyższa rangą seria wyścigowa dla samochodów turystycznych. Opiera się ona na autach wyścigowej kategorii TCR. Powstała ona w 2015 i szturmem podbiła świat motorsportu. Autami TCR ścigają się kierowcy nie tylko w Europie, ale także Azji i Stanach Zjednoczonych. O popularności tej klasy najlepiej jednak świadczy ilość dostępnych modeli aut. Kierowcy mają do dyspozycji ponad 10 różnych modeli, w tym takie samochody jak Seat Leon, Volkswagen Golf, Honda Civic, Peugeot 380 czy Hyundai i30. W FIA WTCR będziemy mogli oglądać jednych z najlepszych kierowców samochodów turystycznych na świecie. Na ten moment znamy lokalizacje 9 z 10 rund nadchodzącego sezonu. Wśród nich znajdują się tory powszechnie lubiane jak Zandvoort i Suzuka, uliczne w marokańskim Marrakeszu oraz portugalskim Vila Real, a także legendarne i budzące szacunek wielu kierowców i kibiców Nordschleife i Guia Circuit w Makau, gdzie odbędzie się finał sezonu.

O ile w WTCR w trakcie weekendu odbywać się będą trzy krótkie wyścigi, tak weekend EWC składa się z jednego, ale bardzo długiego wyścigu. Trzy z pięciu rund (Slovakiaring, Oschersleben i Suzuka) mają ośmiogodzinne wyścigi, a podczas Bol d’Or czy w Le Mans załogi ścigają się przez dwadzieścia cztery godziny. Z tego względu na jednym motocyklu jedzie trzech bądź czterech kierowców. Tutaj własne ego trzeba schować do kieszeni, liczy się dobro całej ekipy.  W serii startują ekipy ze wsparciem fabrycznym od Yamahy czy Hondy, a na ostatni wyścig sezonu, Suzuka 8 Hours, wielcy producenci motocykli wystawiają swoje własne zespoły wysyłając kierowców znanych z MotoGP czy World Superbike.

W EWC startują dwa polskie zespoły – Team LRP Poland oraz Wójcik Racing Team. Oba ścigają się w topowej klasie Formula EWC. W barwach Team LRP Poland jeździ m.in. wielokrotny motocyklowy mistrz Polski Paweł Szkopek, który ma na swoim punkcie także punkty w mistrzostwach świata Superbike. Jego brat, Marek, jeździ natomiast w Wójcik Racing Team. Oba zespoły zdążyły już pokazać się z dobrej strony i w 2016 roku Team LRP Poland zdobył siódme miejsce w wyścigu na Oschersleben, a rok później miał trzecią pozycję na starcie.

W tym sezonie FIA ERC rusza w marcu. Pierwsza impreza w kalendarzu to Rajd Azorów, który odbędzie się 22-24 marca. Jeśli chodzi o  FIM Endurance WCH wyścig inauguracyjny sezonu 2017/2018 Bol d’Or miał miejsce we wrześniu 2017r. (Motowizja w grudniu pokazywała podsumowanie wyścigu oraz magazyn „Za kulisami wyścigu”). Kolejna runda 24 Heures Moto zaplanowana jest na 21-22 kwietnia.  Również na wiosnę startuje FIA WTCR. Pierwszy wyścig odbędzie się 7-8 kwietnia w Marrakeszu.               

Rywalizację z każdej serii Motowizja zaprezentuje w godzinnych podsumowaniach każdej rundy, uzupełniając je komentarzem polskich zawodników.